سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
اوج دانش، بردباری است . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: دوشنبه 103 اردیبهشت 10

 منابع طبیعی تجدید‌شونده سرمایه اصلی و حیاتی کشور به حساب می‌آید و نگهداری و حفظ آن وظیفه تمام اقشار جامعه است.

منابع طبیعی؛ سرمایه‌ اصلی و نبض حیات کشور

خبرگزاری اصفهان نیوز: منابع طبیعی تجدید‌شونده سرمایه اصلی و حیاتی کشور به حساب می‌آید و نگهداری و حفظ آن وظیفه تمام اقشار جامعه است.

به گزارش خبرگزاری: امروزه توجه عموم مردم به منافع غیر بازاری منابع طبیعی افزایش چشمگیری یافته است.
این توجه نه تنها به منافع مصرفی مستقیم همچون بهره‌برداری از چشم‌اندازهای زیبا یا غیرمستقیم منابع طبیعی، بلکه حتی به ارزش‌های ذاتی و غیر مصرفی نیز معطوف شده است.
اقتصاددانان این مسئله را با افزایش آگاهی و سطح رفاه عمومی و نیز نیاز نظام سرمایه‌داری به تعریف کالاهای جدید، به ویژه در جوامع غربی مرتبط می‌دانند.
منافع غیربازاری منابع طبیعی نه تنها در سطح عموم مردم، بلکه در سطوح بالای سیاسی نیز به طور جدی مطرح است.
ظهور پدیده‌های جهانی مانند تغییر اقلیم و گرم شدن زمین به دلیل رشد سریع صنعتی شدن، به ویژه پس از جنگ جهانی دوم و تخریب منابع طبیعی، از دلایل عمده این توجه است.

*‌ اهمیت منابع طبیعی
پیامبر اکرم (ص) در حدیثی می‌فرمایند: «من اگر نهالی در دست داشته باشم و وقت نماز رسیده باشد، ترجیح می‌دهم ابتدا نهال را بکارم و سپس نماز بگذارم.»
این حدیث اهتمام ویژه ائمه (ع) به منابع طبیعی را نشان می‌دهد و وظیفه ما را در قبال حفظ و ایجاد منابع طبیعی سنگین‌تر می‌کند.
منابع طبیعی تجدید‌شونده یکی از سرمایه‌های حیاتی کشور محسوب می‌شود و فرهنگ استفاده صحیح از این منابع عظیم خدادادی باید به معارف عمومی تبدیل شود.

*‌ تاریخچه تشکیل اداره منابع طبیعی در کشور
اگر چه در اواخر سال 1284 شمسی نخستین نام از منابع طبیعی با عنوان «اداره شوسه، راه‌آهن و جنگل‌ها» در وزارت فوائد عامه وقت به چشم می‌خورد، اما سرآغاز توجه به جنگلبانی و تشکیل یک اداره که به صورت ویژه به مدیریت جنگل‌ها بپردازد، به سال 1299 بر می‌گردد.
در این سال وزارت فلاحت، سازمانی ابتدایی را در جنگل‌های شمال تشکیل داد که وظیفه آن نقشه‌برداری از جنگل‌ها و تفکیک جنگل‌های خالصه(دولتی) و همچنین تعیین جنگل‌های بکر و قابل استفاده از جنگل‌های مخروبه و بوته‌زار بود.
پس از آن، تاریخ جنگلبانی فراز و نشیب‌های فراوانی را به خود دیده تا آنجا که در سال 1313 این سازمان توسط رژیم پهلوی اول منحل شده و با تلاش علاقمندان به طبیعت، در سال 1317 باز هم فعالیت‌های خود را آغاز و در سال 1319 اداره جنگلبانی تاسیس شد و پس از آن این اداره به سطح اداره کل و بنگاه جنگل‌ها ارتقا پیدا کرد.
کشور در اواخر دهه 30 شاهد توجه ویژه به منابع طبیعی است، آنچنانکه قانون جنگل‌ها و مراتع در سال 1338 تصویب و در پی آن سازمان جنگلبانی تشکیل شد و چند سال بعد به وزارت منابع طبیعی تبدیل و مجدد به سازمان جنگل‌ها و مراتع تغییر نام داد.
پس از انقلاب در سال 1369 این سازمان که زیر نظر وزارت کشاورزی بود به وزارت جهاد سازندگی ملحق شد.
اگر چه بعدها دو وزارت مذکور ادغام و وزارت جهاد کشاورزی را تشکیل دادند، اما جایگاه سازمان تغییر نیافت و تا به حال به عنوان سازمان مستقل و یکی از معاونت‌های این وزارتخانه فعالیت خود را ادامه داده است.
در سال 1381 معاونت آبخیزداری که تا آن زمان به صورت معاونت و وزیر فعالیت می‌کرد به سازمان ملحق و با نام جدید سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به کار خود ادامه داد.
معاونت‌های آبخیزداری مستقر در سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها، با کمی تاخیر به ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها ملحق شدند و نام واحدهای استانی در سال 1387 به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تغییر نام یافت.

*‌ وضیعت منابع طبیعی استان اصفهان
استان اصفهان با مساحت 10،7 میلیون هکتار بیش از شش درصد از مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد و در مجموع 90 درصد از مساحت استان اصفهان را منابع طبیعی به وسعت 9 میلیون و 600 هزار هکتار تشکیل می‌دهد.
اقلیم استان اصفهان از نیمه مرطوب سرد در غرب و جنوب استان تا بیابانی شدید در شمال و شرق استان متفاوت است.
در استان اصفهان 300 گونه گیاه دارویی و صنعتی در عرصه‌های طبیعی وجود دارد که 60 گونه آن برای مصارف تجاری و خانوار روستایی بهره برداری می‌شود.
عمده‌ترین این محصولات از نظر حجمی شامل موسیر، انواع کتیرا، برگ کرفس کوهی و آنغوزه هستند.
از آنجایی که رویشگاه‌های تمامی این محصولات مطالعه نشده است، مساحت رویشگاه‌های طبیعی حدود دو میلیون هکتار تخمین زده می‌شود.
تولید کل مراتع استان ( 6.3 میلیون هکتار ) 617 هزار تن بوده که علوفه خشک قابل برداشت آن در سال، 307 هزار تن است.
در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی در بسیاری مراتع، هیچ رویشی صورت نگرفته و یا اگر در مناطق ییلاقی هم رویشی صورت گرفته در حد محدود بوده است و میزان خسارت خشکسالی از نظر تولید علوفه 570 میلیارد ریال بوده است.
وسعت جنگل‌های اصفهان 110 هزار هکتار بوده که کمتر از یک درصد مساحت استان را در بر می‌گیرد.
سرانه استفاده هر فرد از جنگل در جهان شش‌دهم هکتار است، اما این رقم در کشور ما 17 صدم و در استان اصفهان نیز دو صدم هکتار است.

*‌ چشم‌انداز ایجاد 600 هکتار جنگل در اصفهان تا سال 1404
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: تا سال 1404 باید 600 هزار هکتار به جنگل‌های طبیعی اضافه شود و تمام کانون‌های بحران به صفر برسد.
وی گفت: امسال 14 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار عمرانی ملی و استانی اداره منابع طبیعی بوده که با این مبلغ 2 هزار و 358 پروژه انجام شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: 20 درصد پروژه‌ها برای ترویج و آموزش فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی بوده و در همین راستا بیش از 72 ساعت برنامه از صدا و سیما پخش شده است.
وی با بیان اینکه 256 خبر از اداره منابع طبیعی در رسانه‌ها منتشر شده، خاطرنشان کرد: 109 کارگاه آموزشی برای اقشار مختلف برگزار شده است.
رهنما بیان داشت: برای تخصیص زمین به متقاضیان صنعت و کشاورزی، 2 هزار متر زمین استعدادیابی شده و از تصرف 9 هزار و 585 هکتار نیز جلوگیری شده است.
وی ادامه داد: 15 درصد پروژه‌ها در 55 حوزه آبخیزداری با مساحت 60 هزار هکتار، 3 میلیون متر مکعب کنترل رسوب و فرسایش و توسعه فضای سبز جنگل و احیای مراتع در سطح 24 هزار هکتار از اقدامات سال جاری منابع طبیعی استان بوده است.

* ‌وضعیت نامطلوب منابع طبیعی کشور و استان
رهنما با اشاره به اینکه وضیعت منابع طبیعی در کشور مطلوب نیست، گفت: 11 درصد مراتع در وضعیت خوبی بوده و در برخی از شاخص‌ها مانند کنترل رسوب شاخص استانی بالاتر از کشور است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: مراتع خوب باید از 280 هکتار به 780 هکتار رسیده و در واقع متوسط جهش، 3.5 میلیون هکتار باشد.
وی ادامه داد: تامین اعتبار، بهره‌برداری اصولی و هماهنگی بین دستگاه‌ها سه نیاز پیشرفت منابع طبیعی در کشور و به ویژه استان اصفهان است.

*‌ نقش موثر اداره راه و ترابری در حفظ منابع طبیعی
رهنما خاطرنشان کرد: اداره راه و ترابری در حفظ منابع طبیعی نقش بسزایی دارد، چرا که با هماهنگی اداره منابع طبیعی می‌تواند در مسیریابی، احداث جاده‌های جدید و نگهداری از جاده‌های قدیمی کمترین آسیب را به منابع طبیعی بزند.
وی افزود: طرح و مطالعه تا افق 1404 مهم بوده اما مهم‌ترین موضوع مورد بحث، تامین اعتبار برای این طرح‌ها است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان بیان داشت: ناهماهنگی و بی‌توجهی به سیاست‌های کلی نظام در راستای منابع طبیعی، مهم‌ترین عامل تخریب منابع طبیعی بوده است.
وی گفت: قرار بوده هزینه‌هایی که برداشت اقتصادی ایجاد می‌کند به این اداره پرداخت شود تا از تخریب منابع جلوگیری و این هزینه برای بازسازی خرج شود.

*‌ وظایف یگان حفاظت منابع طبیعی استان اصفهان
یگان حفاظت از منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در سال 1385 کار خود را آغاز کرد.
‌حفظ و حراست از جنگل‌ها و مراتع و حوزه‌های آبخیز و پارک‌ها، اخذ گزارش و انجام عملیات هنگام بروز آتش‌سوزی و اعزام نیروهای گشت و مراقبت و انجام عملیات اطفایی، برنامه‌ریزی و هدایت و نظارت و کنترل برای ایجاد گشت و مراقبت به منظور حفاظت مستمر از عرصه‌های منابع طبیعی جزو وظایف یگان حفاظت منابع طبیعی به شمار می‌رود.
تشکیل یگان حفاظت شهرستان‌ها، تشکیل پاسگاه‌های ویژه در مرکز استان و سایر شهرستان‌ها، تلبیس نیروهای یگان، آموزش انتظامی نیروها، تامین و تجهیز یگان، آموزش انتظامی 62 نفر از کارکنان یگان در دو دوره و انجام پروژه‌های مختلف از جمله اقداماتی است که یگان تاکنون انجام داده است.
تاکنون هر ساله تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای قوی‌تر شدن و کارآمدتر شدن فعالیت‌های یگان خریداری شده و در اختیار کارکنان قرار گرفته است.
یگان حفاظت استان اصفهان در تمام زمینه‌ها و از جمله خلع ید، جلوگیری از تصرف، مبارزه با چرای غیر مجاز دام، اطفا حریق و مبارزه با قاچاق محصولات منابع طبیعی عملکرد مناسبی داشته است.
این یگان تاکنون تعداد یک هزار و 441 پرونده در 6 هزار و 30 هکتار در زمینه تخریب و تصرف و یک هزار و 11 پرونده در 2 هزار و 225 هکتار در زمینه جلوگیری از تصرف برای متخلفان تشکیل داده و 622 فقره حکم خلع ید صادره از اراضی ملی در 3 هزار و 585 هکتار اجرا کرده است.

*‌ برخورد جدی با آسیب زنندگان به منابع طبیعی
فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی استان اصفهان گفت: در سال جاری 228 مورد حکم قضایی برای متجاوزان و متصرفان به منابع طبیعی استان صادر شده و 226 مورد نیز خلع ید توسط یگان انجام گرفته است.
ابراهیم شریفی با اشاره به دستگیری و بازداشت افراد متخلف توسط نیروهای حفاظت منابع طبیعی در 9 ماهه سال 1388، اظهار داشت: 86 نفر در گشت‌های ماموران منابع طبیعی بازداشت و 71 وسیله نقلیه و 65 مورد تجهیزات نیز متوقف شده‌اند.
وی بیان داشت: یگان حفاظت با عقد قرارداد با شرکت‌های خصوصی وظیفه حفظ منابع طبیعی و برخورد با متخلفان را به آنها واگذار می‌کند.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان اصفهان تصریح کرد: مجموع پرونده‌های تشکیل شده سال جاری در زمینه تخریب و تصرف در یگان، 410 مورد بوده که هفت مورد آن مربوط به جنگل با مساحت 21 هکتار، و 403 مورد نیز مربوط به مرتع با مساحت ‌هزار و 639 هکتار بوده است.
وی خاطرنشان کرد: عوامل یگان حفاظت به محض رویت تخلف و بدون مجوز می‌توانند با فرد خاطی برخورد و پرونده تشکیل دهند.

*‌ آمار تخلفات صورت گرفته سال جاری
شریفی بیان داشت: یک‌ هزار و 296 مورد پرونده قطعی درخت، 19 مورد پرونده کندن درختچه و 20 مورد پرونده بوته‌کنی در 9 ماهه سال جاری در یگان حفاظت تشکیل شده که بیشترین این تخلفات مربوط به شهرستان خوانسار است.
وی افزود: بیشترین میزان تشکیل پرونده و تصرف در شهرستان سمیرم با 67 مورد پرونده و 242 هکتار، و شهرستان اصفهان با 31 پرونده و 403 هکتار بوده است.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان اصفهان ادامه داد: در سال جاری 55 مورد حریق در 142 هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان رخ داده است.
شریفی با بیان اینکه در شهرستان فریدون‌شهر بیشترین چرای غیرمجاز دام انجام گرفته اظهار داشت: 294 مورد پرونده برای چرای غیرمجاز دام در یگان حفاظت تشکیل شده و در مجموع 63 هزار و 923 مورد چرای غیرمجاز دام به ثبت رسیده است.

*‌ برنامه‌های سال آینده یگان حفاظت منابع طبیعی استان اصفهان
شریفی گفت: توسعه و افزایش تعداد پاسگاه‌ها، نیروها و گشت‌های حفاظت منابع طبیعی، افزایش پایگاه‌های ثابت و سیار اطفا حریق، بهره‌وری و استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS برای تجزیه و تحلیل آماری و افزایش پاسگاه‌های کنترل کوچ از مهم‌ترین برنامه‌های یگان حفاظت منابع طبیعی در سال آینده است.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه تاکنون 671 گزارش صحیح توسط مردم به یگان رسیده، اظهار داشت: مردم استان اصفهان می‌توانند با تلفن 09696 به طور مداوم تماس گرفته و تخلفات مربوط به منابع طبیعی را گزارش دهند.

*‌ دشت سجزی سلامت 1.5 میلیون نفر از مردم اصفهان را تهدید می‌کند
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: حدود 450 نفر از منطقه سجزی سود می‌برند، اما این دشت و آلودگی‌های آن 1.5 میلیون نفر از جمعیت اصفهان را تهدید می‌کند.
محمدحسین شاملی افزود: شکل دشت سجزی زخم قدیمی بوده که استان اصفهان سال‌های زیادی است از آن رنج می‌برد.
وی خاطرنشان کرد: در سفر دوم هیئت دولت به اصفهان، طرح ساماندهی اراضی ملی دشت سجزی به منظور حفظ محیط ‌زیست و جلوگیری از کویرزایی شهر اصفهان به تصویب رسید و قرار شد این طرح را اداره منابع طبیعی اجرا کند.
شاملی با بیان اینکه در جلسات مختلف با اساتید دانشگاه صنعتی و استانداری مشکل دشت سجزی مطرح شد، گفت: در این جلسات مصوب شد تا کوره‌ها و معادن از شرق اصفهان منتقل شوند که هنوز نتیجه‌ای در بر نداشته است.

*‌ خروج معادن از منطقه سجزی در سال آینده
وی بیان داشت: پساب فاضلاب شرق و شمال دو ظرفیت اصفهان هستند، اما چون در حال حاضر در کشاورزی مصرف می‌شوند به مردم نیز ضرر می‌رسانند.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ادامه داد: این طرح از سال آینده ردیف اعتباری دارد و پس از خروج معادن از منطقه، احیا را آغاز می‌کنیم و در حال حاضر 8 هزار هکتار درختکاری در منطقه آغاز شده است.
وی اضافه کرد: در استان اصفهان در مناطقی که سوخت‌رسانی انجام شده تخریب جنگل‌های زاگرس کنترل شده و بالای 90 درصد تخریب‌ها از بین رفته و متوقف شده است.

*‌ نقشه‌های کاداستر چیست؟
مدیرکل دفتر مهندسی و ارزیابی طرح‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: کاداستر نقشه‌ای است که اطلاعات ملکی، حقوقی و توصیفی یک قطعه زمین روی سیستم رایانه‌ای راه‌اندازی می‌شود و در مدیریت پایدار و تثبیت مالکیت نقش اساسی دارد.
وی با بیان اینکه در گذشته عرصه‌های منابع طبیعی به طرق مختلف مدیریت می‌شده است، اظهار داشت: به مرور زمان که زمین از حالت بهره‌برداری ابتدایی بیرون آمد، تکنولوژی هم تغییر کرد و دقت کار بالاتر رفت و در نهایت دوربین‌های نقشه‌برداری به کار گرفته شد.
رضا سهرابی تصریح کرد: در گذشته زمین تنها سرمایه انسان تلقی می‌شد و بنابراین مدیریت بر آن نیز به منظور تعیین ارزش زمین و مالیات‌بندی صورت می‌گرفت.
وی ادامه داد: قابلیت پاسخگویی سریع و مطمئن، افزایش دقت و صحت اطلاعات، قابلیت جهانی شدن اطلاعات و تفکیک ناپذیر بودن اطلاعات مکانی و توصیفات از مهم‌ترین شرایط مدیریت بر زمین در حال حاضر است.

*‌ ایران جزو کشورهای مستعد در زمینه انرژی خورشیدی است
مدیرکل دفتر مهندسی و ارزیابی طرح‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: ایران یکی از مستعدترین کشورها در زمینه انرژی خورشیدی است و اگر زیرساخت‌های تولید آن محیا شود، می‌توان تا 80 برابر انرژی مورد نیاز کشور در 20 سال آینده را فراهم و حتی آن را صادر کرد.
وی با بیان اینکه امروزه در عرصه منابع طبیعی در حالتی برزخ‌گونه هستیم، افزود: در حال حاضر کارشناسان جوان باهوشی در این عرصه داریم و از طرف دیگر گذشته روشنی نداشته و با اشکالات فراوانی مواجه هستیم.
سهرابی گفت: زمین یک منبع کمیاب در آینده می‌شود و برای اینکه توسعه پایدار را داشته باشیم، باید از تمام ابزار و اطلاعات استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه مدیریت زمین از سه زاویه بسیار مهم بوده تصریح کرد: ایجاد بسترهای لازم برای امنیت سرمایه‌گذاری ناشی از آن است که مالکیت را تثبیت کنیم و از نظر اجتماعی ثبات داشته و خللی در اسناد و مالکیت نداشته باشیم.
مدیرکل دفتر مهندسی و ارزیابی طرح‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: از دید کاربری باید مدیریت صحیح داشته و عرصه‌های کنترل برنامه‌ریزی و توسعه پایدار را در بخش‌های مختلف داشته باشیم.

*‌ نقشه‌برداری از 147 میلیون هکتار اراضی منابع طبیعی کشور
وی افزود: در جلسات مختلف منابع طبیعی با سازمان ثبت توافق شد که در برنامه پنجم توسعه، کاداستر منابع طبیعی آغاز شود و تاکنون از 161 میلیون هکتار اراضی تحت اجرای طرح تفکیک، از 147 میلیون هکتار آن نقشه تهیه شده است.
سهرابی بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود در سال نخست برنامه توسعه پنجم، 10 میلیون هکتار منابع طبیعی نقشه‌های کاداستر تهیه شود.

*‌ تهیه نقشه کاداستر؛ اولویت مهم اداره منابع طبیعی اصفهان
مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اظهار داشت: یکی از طرح‌های مهم در منابع طبیعی اصفهان، تهیه نقشه کاداستر است که هنوز آغاز نشده ولی باید در افق 1404 به پایان برسد.
وی تصریح کرد: دستور‌العمل تهیه این نقشه در دست تهیه بوده و اجرای آن کار دشواری است و با برنامه‌ریزی و استفاده از علوم و فنون جدید و هماهنگی تمام دستگاه‌ها امکانپذیر است.
رهنما خاطرنشان کرد: اداره منابع طبیعی برای کاهش عملیات صحرایی و افزایش دقت از تصاویر ماهواره‌ای سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) استفاده کرده است.
وی بیان داشت: نقشه کاداستر برای مدیریت پایدار زمین قابلیت بسیاری دارد و برای ارائه خدمات بهینه و بهتر به مردم تهیه می‌شود.

* ‌‌ارزش بالای کاداستر در حفاظت و احیای منابع طبیعی
مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان ادامه داد: تهیه نقشه کاداستر از نظر حفاظت، احیا و انجام عملیات توسعه در منابع طبیعی از ارزش بالایی برخوردار است.
رهنما اضافه کرد: دولت باید برای اخذ عوارض و مالیات نقشه صحیحی از مناطق مختلف داشته باشد و حتی می‌تواند از این نقشه‌ها در معاملات مالی به عنوان وثیقه نیز استفاده کند.
رئیس اداره مهندسی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: در تهیه نقشه‌های کاداستر، موقعیت اراضی ملی، نوع کاربری و مالکیت آن روی سیستم رایانه‌ای مشخص می‌شود.
وی ادامه داد: اهمیت زمین و حساسیت اداره‌کل منابع طبیعی در حفظ حقوق بیت‌المال و لزوم جلوگیری از بحث زمین‌خواری این اداره را بر آن داشت تا نسبت به تعیین سریع‌ترین و جامع‌ترین راه‌ها در دستیابی به اهداف این اداره اهتمام ورزد.

*‌ افزایش طرح‌های آبخیزداری استان در سال آینده
مسئول طرح و برنامه اداره کل منابع طبیعی اصفهان گفت: با تصویب هیئت دولت در دور دوم سفر‌های استانی، سهم اعتباری طرح‌های آبخیزداری استان در سال 1389 افزایش می‌یابد.
سیامک فروزنده اظهار داشت: ایجاد ردیف مستقل آبخیز‌داری در حاشیه کویر مرکزی ایران از دیگر مصوبات دور دوم سفرها بود که پس از طی مراحل قانونی، موضوع ماده 32 قانون برنامه چهارم توسعه اجرایی می‌شود.
وی افزود: مبلغ 2 میلیارد ریال از محل اعتبار جزو یک ردیف 510 هزار هزینه‌های پیش‌بینی نشده قانون بودجه سال 1388 کل کشور به منظور پرداخت هزینه دعاوی جاری در محاکم قضایی اختصاص یافت و موافقت شد که این 200 میلیون تومان مبادله شود.
مسئول طرح و برنامه اداره کل منابع طبیعی اصفهان تصریح کرد: تهیه طرح مطالعات و گزارش توجیهی خرید حقوق عرفی دامدارانی که تعداد دام آنها اقتصادی نبوده و ارائه نتیجه به هیئت وزیران ظرف مدت چهار ماه، از مصوبات اداره منابع طبیعی اصفهان در دور دوم سفرها بوده است.

*‌ اختصاص 8 میلیارد ریال تسهیلات برای زراعت چوب در اصفهان
فروزنده خاطرنشان کرد: اختصاص 7 میلیارد ریال تسهیلات برای زراعت چوب در اصفهان طی سال‌های 1388 تا 1389 نیز یکی از مصوبات منابع طبیعی در سفر دوم رئیس جمهور به اصفهان بود.
وی گفت: یکی از مهم‌ترین مصوبات منابع طبیعی، پیش‌بینی ایجاد ردیف مستقل به منظور انجام هزینه‌های کارشناسی و دادرسی توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در لایحه بودجه سال 1389 بوده که پس از طی مراحل قانونی در حال پیگیری است.
مسئول طرح و برنامه اداره کل منابع طبیعی اصفهان اضافه کرد: مطالعه و پیش‌بینی اعتبار برای ساماندهی اراضی ملی دشت سگزی اصفهان به منظور حفظ محیط زیست و جلوگیری از کویرزایی شرق کلانشهر اصفهان، هفتمین مصوبه دور قبل سفر رئیس جمهور به اصفهان برای منابع طبیعی استان بود.
وی گفت: در دور نخست سفر هئیت دولت به اصفهان، 503 میلیارد ریال اعتبار برای منابع طبیعی استان در نظر گرفته شد که تنها 19 درصد از آن پرداخت شد.

*‌ آینده منابع طبیعی اصفهان
با توجه به برنامه‌های مختلف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در سال آینده و مصوبات هیئت دولت برای منابع استان، انتظار می‌رود مشکلات این اداره کاهش خوبی داشته باشد.
تلاش برای راه‌اندازی و به کارگیری نقشه‌های کاداستر نیز می‌تواند سبب حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی شود.

* ‌دستگاه‌های مسئول مانع سوء استفاده‌کنندگان از جنگل‌ها و مراتع طبیعی شوند
درباره حفظ منابع طبیعی و اهمیت درختکاری در کشور، همین بس که رهبر معظم انقلاب هر ساله در هفته منابع طبیعی دقایقی از وقت خود را صرف کاشتن نهال می‌کنند و هرساله بر این کار تاکید دارند.
ایشان در هفته منابع طبیعی سال جاری دو اصله نهال کاشتند و پس از آن در سخنانی درختکاری را سنت ایجاد وسیله حیات دانستند و با اشاره به اینکه درخت و گیاه مظهر حیات و زندگی است، خاطرنشان کردند: این مراسم درختکاری، اقدام نمادینی است تا جوانان با نشاط و مردم عزیز کشور به کاشتن درخت و ترویج این سنت خوب عادت کنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر ضرورت مراقبت از ذخایر عظیم و ارزشمند حیاتی کشور تاکید کردند و افزودند: درختکاری امروز درسی است تا قدر درختان موجود را بدانیم و اگر از مراتع و جنگل‌ها که ثروت عظیم باستانی این کشور است، عاقلانه و درست استفاده و بهره‌برداری شود، هیچ وقت تمام نمی‌شود؛ چراکه این ثروتِ طبیعی، تجدیدپذیر است.
ایشان به سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول در امر حفاظت از منابع طبیعی توصیه کردند: مانع سوء استفاده کنندگان از جنگل‌ها و مراتع طبیعی خصوصا در نزدیکی شهرهای بزرگ شوید و مراقب باشید دایره غصب و تصرف نابجا توسعه پیدا نکند.

به نقل از:خبرگزاری فارس


 نوشته شده توسط سجاد عباسی در پنج شنبه 88/12/27 و ساعت 1:13 عصر | نظرات دیگران()
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 61
بازدید دیروز: 79
مجموع بازدیدها: 392805
جستجو در صفحه

لینک دوستان
لوگوی دوستان
خبر نامه
 
وضیعت من در یاهو