سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
دانش، ثمره حکمت است و درستی ازشاخه های آن . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: یکشنبه 103 اردیبهشت 30

با توجه به بسته شدن سد زاینده‌رود به دلایل مختلفی از جمله کمبود آب ذخایر زیرزمینی، زاینده‌رود همیشه خروشان پس از هفت ماه سیراب شدن، دوباره در انتظار جسدی خشک است.

به دنبال بسته شدن آب زاینده‌رود؛
زاینده‌رود برای مرگ دوباره انتظار می‌کشد

 با توجه به بسته شدن سد زاینده‌رود به دلایل مختلفی از جمله کمبود آب ذخایر زیرزمینی، زاینده‌رود همیشه خروشان پس از هفت ماه سیراب شدن، دوباره در انتظار جسدی خشک است.

 زاینده‌رود همیشه جاری، پس از هفت ماه که حیات و جانی دوباره به شهر اصفهان داده بود، دوباره بسته شد و این موضوع رخوت و سستی دوباره‌ای را برای شهر اصفهان در فصل تابستان به همراه می‌آورد.
در این راستا باید گفت که عدم وجود بارندگی‌های مناسب و بنا به دلایلی ارسال آب زاینده‌رود به نقاط و شهرستان‌های دیگر، از جمله مشکلاتی است که سبب بسته شدن رودخانه زاینده‌رود می‌شود.
شاید کسی از یاد نبرده باشد روز دوشنبه 11 آبان ماه سال گذشته را که آب در رودخانه زاینده‌رود جاری شد و پس از هشت ماه خشکسالی که این رودخانه همیشه جاری و مواج به زمینی لم‌یزرع تبدیل شده بود، به این کویر خشک شده زندگی دوباره بخشید، وعده‌های مسئولان در پی باز شدن آب که همه آنان به وعیدهایی دست نیافتنی تبدیل می‌شد بالاخره به سرانجام نشست و همه انتظارها برای دیدن آب در زاینده‌رود همیشه خروشان به اتمام رسید و در همان روز باران رحمت الهی نیز شهر اصفهان را طراوت بخشید.
هر چند که در ابتدای بازگشایی آب زاینده‌رود در سال گذشته، مسئولان وعده تنها 24 روز سیرابی زاینده‌رود را داده بودند، اما بنا به تصمیمات گرفته شده، این 24 روز به بیش از 200 روز تبدیل شد و انتظار داریم که این بار نیز بسته شدن زاینده‌رود طولانی نشود.
البته بسته شدن آب، پوشیده شدن سطح آب از خزه‌ها و لجن‌های موجود در رودخانه و ایجاد فضای نامطلوبی را برای شهر اصفهان به دنبال داشته و این در حالی است که مسئولان شهری هیچ اقدامی برای رفع این موارد به منظور زیباسازی شهری و همچنین جلوگیری از بوی بد اطراف رودخانه نمی‌کنند.
در اینکه زاینده‌رود قلب تپنده‌ای برای اصفهان محسوب می‌شود، هیچ شکی نیست اما با تدابیری که شاید فقط تدبیر باشد این رگ حیاتی شهر دوباره بسته می‌شود و تنها جای ابراز این نکته را باقی می‌گذارد که اگر به راهکارهای شیخ بهایی در راستای تقسیم‌بندی آب زاینده‌رود توجه می‌شد، هر از گاهی شاهد خشکی رودخانه‌ فلات مرکزی کشور نمی‌شدیم.

منبع:فارس
 نوشته شده توسط سجاد عباسی در سه شنبه 89/3/18 و ساعت 12:23 عصر | نظرات دیگران()
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 45
بازدید دیروز: 70
مجموع بازدیدها: 393653
جستجو در صفحه

لینک دوستان
لوگوی دوستان
خبر نامه
 
وضیعت من در یاهو