سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
از امام رضا علیه السلام پرسیده شد : آیا مردم می توانند پرسیدن از چیزی را که بدان نیاز دارند واگذارند؟ فرمود : نه . [یونس بن عبدالرحمان از برخی یارانش]
 
امروز: یکشنبه 103 اردیبهشت 9

طرح احیای میدان امام علی (ع) را بی‌شک می‌توان مهمترین طرح بهسازی بافت فرسوده درتاریخ شهرداری اصفهان و زیرگذر های این پروژه را نیز می‌توان شاه بیت پروژه‌های عمرانی در حوزه راه و حمل و نقل نامید.چهار زیرگذر طرح احیای میدان امام علی (ع) تا چند روز دیگر وبه مناسبت عید سعید فطر افتتاح می‌شود. 

احیای میدان امام علی (ع) بزرگترین پروژه شهری -5
زیرگذرهای میدان امام علی (ع)شاه بیت پروژه‌های عمرانی
طرح احیای میدان امام علی (ع) را بی‌شک می‌توان مهمترین طرح بهسازی بافت فرسوده درتاریخ شهرداری اصفهان و زیرگذر های این پروژه را نیز می‌توان شاه بیت پروژه‌های عمرانی در حوزه راه و حمل و نقل نامید.چهار زیرگذر طرح احیای میدان امام علی (ع) تا چند روز دیگر وبه مناسبت عید سعید فطر افتتاح می‌شود. 

شاید تعداد پروژه های عمرانی در حوزه راه کشور که اجرای آنها نیازمند حوصله و دقت نظر خاصی است، به تعداد انگشتان دو دست نرسد. از جمله این قبیل پروژه های فنی و عمرانی  زیرگذرهای میدان امام علی (ع)می توان اشاره کرد و آنها را از هر لحاظ مورد مقایسه فنی و کارشناسی قرار داد.

زیرگذر های این پروژه  شاه بیت پروژه‌های عمرانی در حوزه راه و حمل و نقل می باشد تا آنجا که شهردار اصفهان  بارها را در ساعات های مختلف شبانه روزبه محل این پروژه عظیم شهری  کشانده و مسوولان کشوری واستانی شخصا از پروژه زیرگذرهای میدان امام علی (ع) بازدید کرده اند.

کار مطالعاتی احیای میدان امام علی (ع ) در حدود 20 سال پیش آغاز آغاز شد ولی به دلایلی مطالعات این طرح به تعویق افتاد تااینکه در سال 1379 با توجه به مذاکرات و تفاهمات مدیران وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری اصفهان، این امر تحقق یافته و با پیشنهاد مشارکت در بازسازی میدان کهنه  که نقطه عطف و گره آغازین استخوان بندی شهر اصفهان در قبل از اسلام و توسعه آن در بعد از اسلام به خصوص دوران سلجوقی است در غالب تأسیس یک شرکت مشترک همت گماشتند.موضوع پس از طرح در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان در اواخر سال 81 به تصویب رسید و از آن پس اقدامات لازم از جمله تدوین  اساسنامه شرکت احیاء میدان امام علی (ع) انجام شد و از سال 82 تمام مباحث این طرح از جمله مطالعات و آزادسازی در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت. تیرماه سال گذشته رسماً عملیات اجرایی فاز اول میدان امام علی (ع)  شروع شدهمچنین فعالیت‌های عمرانی 4 مسیر هاتف، عبدالرزاق، ولی عصر و مجلسی، به مناسبت عید سعید فطر با هزینه ای  بالغ بر 600 میلیارد ریال به اتمام می‌رسدو این محورها به صورت روباز و مسقف احداث خواهد شد به طوری که از 406 طول زیرگذر علامه مجلسی 222 متر این زیرگذر مسقف می باشد واز 228 متر محور هاتف 167 متر آن روباز احداث شده همچنین زیرگذر عبدالرزاق باطول 377 متر ساخته شده که 260 این محور مسقف است و 195 متر زیرگذر ولیعصر روباز احداث گردیده وفقط 31 متر آن مسقف است .

از ویژگی‌های خاص این پروژه،ایمنی سفرها تضمین و در مصرف سوخت نیز صرفه جویی خواهد شد.همچنین  از شروع این طرح تاکنون تمام اقدامات انجام شده با نظارت نماینده میراث فرهنگی بوده و به صورت روزانه از آن مستند نگاری شده و به مراجع ذیصلاح ارسال می شود.

بنابراین گزارش، در سال ?? تجدید نظر طرح جامع اصفهان از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تصویب و در این طرح احیای میدان دوره سلجوقی یا عتیق به عنوان یکی از طرح های مهم شهری مشخص شد واین پروژه نیز با طراحی ویژه در طرح تفصیلی منطقه ? پیش بینی و در سال ?? به تصویب کمیسیون ماده ? رسید .

با توجه به تاریخی بودن این محدوده تیم باستان شناسی توسط این سازمان مشخص و پس از حفاری و گمانه زنی های باستان شناسی گزارشی تهیه و بعد از تایید شورای میراث فرهنگی کشور احداث زیرگذر بلامانع اعلام شد و تمام مستندات و مدارک آن موجود است. به طوری که حتی کارشناسان خبره و مجرب بر این موضوع صحه گذاشته و معتقدند که شهرداری اصفهان خیلی زود اشتباهات صورت گرفته در محور تاریخی بخصوص احداث خیابان عبدالرزاق در زمان پهلوی را متوجه شده و برای جبران آن مرمت و طراحی ویژه ای را به صورت اصولی آغاز کرده است.

براساس این گزارش، تمام  تدابیر و راهکارهایی که به منظور تسریع در اجرای این پروژه ملی در نظرگرفته شده تا زیرگذرهای میدان امام علی (ع)در کمتر از 14 ماه  احداث شودبه طوری که طی این مدت  سرمایه گذاران متعددی برای فازهای بعدی این پروژه در نظر گرفته شده اند این در حالی است که این پروژه ملی را می بایست دولت حمایت می کند در این راستا یک هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت  پیش بینی شده است.

همچنین با ساخت زیرگذر های میدان  امام علی (ع) دسترسی شهروندان به هسته مرکزی شهر ، آسانتر می شود. هزینه در ساخت آن از تخصص و تجربه مهندسان اصفهانی  استفاده شده است که این خود، یکی از ویژگیهای بارز این پروژه عظیم شهری  می باشد زیرا، همواره در ساخت چنین پروژه هایی از کمکهای خارجی بهره برده ایم و همین موضوع سبب شده که هر وقت آنها، میل و اراده ای به اجرای پروژه های واگذار شده نداشته اند، طرحها با توقف همراه شده و در نتیجه سرمایه ملی کشور هدر رفته است.

 

کارشناسان امر، معتقدند از نظر حرفه ای سرعت احداث زیرگذرهای میدان امام علی (ع)با این موقعیت مکانی ظرف مدت زمان14ماه یک رکورد کم نظیر جهانی محسوب می شود و اصلا قابل مقایسه با دیگر پروژه های شهری نیست که عملیات اجرایی آن درتیرماه  سال 88 آغاز شد و در نهایت 14 ماه بعد به بهره برداری رسید.

شاید بهتر باشد برای پی بردن به اهمیت این پروژه ، به صحبت دکتر سقاییان نژاد  اشاره کنیم که اظهارداشته است" از25 سال قبل تصمیم گرفته شده بود که طرح احیای میدان امام علی (ع) اجرا شود که تا چند سال پیش کسی تصمیم نگرفت کاری کند اما حدود 14ماه قبل تصمیم به احداث این پروژه گرفتیم و باعث افتخار است که تاکنون بر اساس زمان بندی پیش رفته‌ایم و در زمان مشخص این پروژه بزرگ که اهمیت آن را مردم، نخبگان و مجموعه مدیریت شهری می‌دانند مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت."

در یک جمع بندی کلی و مقایسه ای، می توان چنین نتیجه گرفت که در اجرای پروژه های فنی و عمرانی که از ویژگی و دشواریهای خاص خود برخورداند، آنچه بیش از پیش اهمیت دارد و در اولویت قرار می گیرد، موضوع "مدیریت و نظارت" بر اجرای پروژه است. به طوری که در زیرگذرهای میدان امام علی (ع) شاهد درایت و تدبیر مدیریت شهری در استفاده از ظرفیت نیروی انسانی متخصص و مجرب برای بهره بهرداری از این پروژه در کوتاه ترین زمان ممکن و در عین حال، رعایت تمام جوانب فنی و مهندسی هستیم.


 نوشته شده توسط سجاد عباسی در یکشنبه 89/6/14 و ساعت 6:10 عصر | نظرات دیگران()
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 52
بازدید دیروز: 26
مجموع بازدیدها: 392717
جستجو در صفحه

لینک دوستان
لوگوی دوستان
خبر نامه
 
وضیعت من در یاهو