سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
ذکر، رهنمود خردها و بیداری جانهاست . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: جمعه 103 اردیبهشت 14

 سعی شود همیشه پنیر را همراه با گردو مصرف کنید.

مسوول واحد تغذیه مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان در گفت و گو با ایمنا:
پنیر را با گردو مصرف کنید 
سعی شود همیشه پنیر را همراه با گردو مصرف کنید.

مسوول واحد تغذیه مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان با بیان اینکه از آنجا که برای حفظ سلامت بدن رعایت تنوع و تعادل غذایی یکی از مهم ‌ترین اصول است، بیان داشت: حذف هیچ یک از مواد غذایی به طور کامل جایز نیست و همیشه بعد از حذف هر ماده غذایی باید به دنبال جانشینی برای آن بود.

نوشین محمدی فرد با اشاره به اینکه از آنجا که پنیر در صبحانه مصرف می‌شود، جانشین کردن آن با مواد غذایی دیگر مانند کره، مربا و خامه سبب افزایش میزان چربی اشباع و شیرینی زیاد می‌شود، افزود: در نهایت مصرف این مواد در سفره صبحانه سبب چاقی و افزایش عوامل خطر بیماری قلبی می‌شود به علاوه مواد مغذی مفید نظیر پروتئین و املاح پنیر را ندارد.

وی با بیان اینکه برای داشن یک الگوی غذایی سالم و متنوع هر فرد می‌تواند رژیم غذایی خود را بر اساس هرم غذایی انتخاب کند، اظهار داشت: هرم غذایی شامل 6 گروه غذایی اصلی بوده و لبنیات یکی از این گروه‌ها است که شامل پنیر، شیر، ماست، دوغ، کشک و بستنی است.

 مسوول واحد تغذیه مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان ادامه داد: هر فرد به منظور حفظ سلامت باید روزانه 2 تا 4 واحد از این گروه غذایی را مصرف کند، پنیر منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و فسفر است و مصرف 30 گرم پنیر در حدود 8 گرم پروتئین و 216 میلی‌گرم کلسیم بدن را تامین می‌کند.

وی تصریح کرد: در فرآیند استخوان‌سازی علاوه بر میزان کلسیم نسبت کلسیم به فسفر دریافتی دارای اهمیت است که این میزان در مواد غذایی مانند شیر و پنیر نسبت مناسبی است.

 محمدی فرد با اشاره به اینکه پنیر دارای پروتئی به نام کازئین است، بیان داشت: این پروتئین در فرآیند تهیه پنیر تجزیه شده و راحت‌تر هضم می‌شود به همین دلیل تحمل آن در بیماران گوارشی بهتر است.

وی با بیان اینکه نوع پنیر مصرفی به علت میزان نمک آن اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: بیماران قلبی و عروقی به منظور پیشگیری از اینگونه از بیماری‌ها بایداز انواع پنیرکم چرب و کم نمک استفاده کنند به وِیژه افرادی که فشارخون دارند چند ساعتی پنیر را در آب قرار داده تا نمک آن کاهش یابد.

مسوول واحد تغذیه مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان افزود: پنیر به علت دارا بودن چربی حاوی ویتامین‌های محلول در چربی از جمله ویتامین A  و D برای جذب کلسیم مفید بوده، سلامت استخوان‌ها را تامین کرده و به علت دارا بودن ویتامین A برای رشد و نمو کودکان سودمند است.

وی در مورد موانع مصرف پنیر اظهار داشت: به علت تداخل مصرف پنیر با برخی از داروها از جمله داروهای افسردگی شامل ایزوکربوکسازید، فنلزین، ترانیل سیرومین همچنین آنتی‌بیوتیک فورازولیدون، داروی ضد سل ایزونیارید و داروی ضدسرطان پرکاربازین نباید پنیر را مصرف کنند.

محمدی فرد با اشاره به اینکه بهتر است پنیر با گردو مصرف شود، تصریح کرد: پنیر به علت دارا بودن تیرامین و تجمع این ماده در مغز سبب کندی ذهن می‌شود، گرچه این ماده توسط آنزیمی در بدن تا حدودی تجزیه می‌شود، اما برای فعالیت بیشتر این آنزیم باید میزان مس مصرفی افزایش یابد به همین دلیل است که توصیه می‌شود پنیر را با گردو مصرف کنید.

وی با بیان اینکه پنیر به علت منبع غنی از پروتئین، کلسیم و فسفر برای رشد و نمو و سلامت استخوان مفید است، ادامه داد: پنیر باید در وعده غذایی افراد به جزء افرادی که ممنوعیت مصرف پنیر دارند قرار گیرد.


 نوشته شده توسط سجاد عباسی در چهارشنبه 89/7/21 و ساعت 1:19 عصر | نظرات دیگران()
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 37
بازدید دیروز: 20
مجموع بازدیدها: 392937
جستجو در صفحه

لینک دوستان
لوگوی دوستان
خبر نامه
 
وضیعت من در یاهو