سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
اوج دانش، نرمش و اوج نادانی، درشتی است. [امام علی علیه السلام]
 
امروز: پنج شنبه 103 اردیبهشت 27

  استان اصفهان با تولید حدود 240000 تن پیاز در سال یکی از قطب های تولید این محصول در کشور به حساب می آید . 

با تولید حدود 240000 تن پیاز در سال

15 درصد پیاز کشور در اصفهان تولید می شود

 استان اصفهان با تولید حدود 240000 تن پیاز در سال یکی از قطب های تولید این محصول در کشور به حساب می آید . 

این مقدار تولید حدوداًً برابر با 15% کل تولید کشور می باشد و از نظر تولید، استان اصفهان مقام دوم را پس از استان آذربایجان شرقی دارا می باشد .
در سال جاری ( 89-88) برآورد سطح کشت برابر 3950 هکتار و برآورد میزان تولید برابر 236000 تن در سطح استان می باشد .
به دلیل شرایط اقلیمی خاص پیاز تولیدی استان حدود 10 ماه از سال  به بازار های مصرف عرضه می شود. جهت دستیابی به این مهم  پیاز استان در دو تاریخ  کشت می گردد:
 1 – پیاز کشت پاییزه: جهت این کشت از رقم تگزاس ارلی گرانو استفاده و از اوایل تا  اواسط  مهر ماه کشت در مناطق حومه شهرستان اصفهان صورت می گیرد . محصول این کشت از اواسط خرداد تا اواسط شهریور ماه به بازار مصرف عرضه می گردد .
2 – پیاز کشت زمستانه: این نوع پیاز در مناطق مرکزی استان و عمدتا ً در شهرستان های فلاورجان – مبارکه و نجف آباد از اوایل اسفند تا اوایل فروردین کشت می گردد.جهت این کشت از رقم سوییت اسپانیش استفاده می شود . تولید این کشت از اواسط شهریور تا اواخر فرودین ماه به بازار مصرف کشور عرضه می گردد . 
 اقدامات انجام شده:
1 - بدلیل  کاهش میزان بارندگی ها و نزولات آسمانی و همچنین کاهش منابع آبی  و با توجه به دوره طولانی از کاشت تا برداشت محصول پیاز که منجر به مصرف زیاد آب و سایر نهاده ها می شود در چند ساله اخیر برنامه توسعه کشت نشایی پیاز اجرا شد که در سال جاری حدود 250 هکتار از اراضی پیازکاری بدین شیوه کشت گردید . از فواید این روش صرفه جویی در مصرف آب و سایر نهاده ها مانند  سموم و کودهای شیمیایی می باشد .  
 2 - کنترل باقیمانده کودهای شیمیایی ازته :
باقیمانده کودهای شیمیایی بخصوص کود های حاوی ازت  در محصولات غذایی مانند پیاز که مصرف تازه خوری دارند و در بعضی موارد بصورت خام مصرف می شوند، برای سلامتی انسان و محیط زیست بسیار خطرناک است . از جمله عوارض ناشی از مصرف این مواد می توان به موارد ذیل اشاره نمود . 
 - سردرد
- طپش ها و لرزش ها                         
- سیانوز                                       
- تنفس سطحی و کم عمق                   
- مت همو گلو بینی                        
- افزایش ضربان قلب (تاکی کاردی)
- ضعف
- سر گیجه وغش
- کلاپس قلبی وعروقی
- شوک
 دیگراثرات سمی مهم نیترات عبارت است از تشکیل مت همو- گلوبینی در خون به صورت اکسیداسیون یون فرو (Fe2+ به +Fe3) این شکل همو گلوبین قادر به پیوند طولانی مدت با اکسیژن وانتقال آن نمی باشد .
 مصرف غیر معمول این مواد همراه با آمین ها (نیتروزیشن) تشکیل یکی از قویترین دستجات مواد شیمیایی سرطان زا را می دهد .
کاهش تعداد اسپرم در مردان آینده از اثرات دیگر نیترات است .
 در طی چند سال گذشته طی برگزاری کلاسها ،بازدیدها و آشنا نمودن کشاورزان با مضرات مصرف بیش از حد کود های شیمیایی، کنترل ها و برنامه ریزی هایی مانند بکاربردن کود های ریز مغذی – کودهای بیولوژیک -منع مصرف کودهای ازته در اواخر فصل رشد – نمونه گیری تصادفی و تعیین میزان نیترات و سایر موارد مربوطه  صورت گرفته تا میزان نیترات در این محصولات کاهش یافته و برای سال جاری برنامه عرضه محصول سالم پیاز به بازار مصرف در دستور کار قرار گرفته است . 
 3 – تنوع ارقام :
برنامه وارد کردن ارقام دیگر که بازار پسندی مناسبی دارند بمورد اجرا درآمده است و در حال حاضر چند رقم که اکثرا ارقام هیبرید و از نوع پیاز سفید هستند در برنامه تولید قرار گرفته است تا رضایت مصرف کنندگان  با تنوع سلیقه ای که وجود دارد  بیشتر فراهم شود .


 نوشته شده توسط سجاد عباسی در شنبه 89/8/22 و ساعت 1:15 عصر | نظرات دیگران()
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 62
بازدید دیروز: 111
مجموع بازدیدها: 393476
جستجو در صفحه

لینک دوستان
لوگوی دوستان
خبر نامه
 
وضیعت من در یاهو