سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
هیچ کس نزد خداوند ـ عزّوجلّ ـ، دشمن تر ازکسی نیست که نسبت به عبادتش تکبّر می ورزد و از درخواستآنچه نزد اوست، تن می زند . [امام باقر علیه السلام]
 
امروز: دوشنبه 103 اردیبهشت 10

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نمی‌توان انتظار داشت دانشگاه الگو‌برداری شده از تفکرات غربی، انسان توحیدی به جامعه تحویل دهد.

 

دانشگاه الگوبرداری شده از غرب انسان توحیدی تحویل جامعه نمی‌دهد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نمی‌توان انتظار داشت دانشگاه الگو‌برداری شده از تفکرات غربی، انسان توحیدی به جامعه تحویل دهد.

کامران دانشجو پیش از ظهر امروز در جمع دانشگاهیان و اساتید دانشگاه صنعتی گلپایگان اصفهان اظهار داشت: انسان تعریف شده از سوی اسلام، انسانی است که سرشار از نور خدایی است، این انسان آرمانخواه است و فطرت دارد بر همین اساس دانشگاه‌های اسلامی باید به دنبال انسان‌سازی و تربیت دانشجو بر اساس و پایه‌های اسلامی باشند.
وی افزود: متاسفانه علم کنونی در جوامع غربی به ابزاری برای سلطه بر انسان‌ها تبدیل شده است که از ورای آن فجایعی نظیر هیروشیما و کشتار فلسطینیان بروز می‌کند، کشورهای پیشرفته کنونی با توسل به علم به دنبال آن هستند که کشورهای ضعیف‌تر را زیر سلطه خود درآورند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های اسلامی باید با این نگرش ابزار‌گونه به علم به مخالفت برخیزند، تصریح کرد: ما در اسلام ناب معتقدیم انسان برای سلطه خلق نشده، با دیدگاهی که مسیر علوی تعریف می‌کند، دانشگاه ساخته و سیر صعودی آن تعیین می‌شود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فعالیت برای انتقال پژوهشکده‌ها به استان‌ها و شهرستان‌ها اشاره کرد و ادامه داد: هم‌اکنون امکانات استان‌ها و شهرستان‌های مختلف کشور برای انتقال پژوهشکده‌ها در دست بررسی است و بر همین اساس و بنا بر نظر رهبر معظم انقلاب، فعالیت پژوهشکده‌ها زیر نظر دانشگاه‌ها و در حوزه کاربردی انجام شود.
دانشجو با تاکید بر اینکه علم باید توامان با دین باشد، اضافه کرد: وقتی عنوان می‌شود دانشگاه محل تربیت انسان است، آیا می‌توان همراه با تعلیم، تربیت را انجام نداد و این موضوع مهم را به فراموشی سپرد، قطعاً چنین موضوعی امکانپذیر نیست.
وی تاکید کرد: اگر تربیت در کنار تعلیم مورد توجه قرار نگیرد، به هیچ عنوان شاهد توسعه و پیشرفت نخواهیم بود و بر همین اساس باید اعتراف کنیم که در چنین شرایطی راه را اشتباه طی می‌کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه سعی داریم در دانشگاه‌ها علم را با دین توامان کنیم، گفت: اگر انسان را درست تعریف نکنیم، دانشگاه ما فضای مناسبی ندارد، اکنون الگوی دانشگاه‌های ما دانشگاه‌های غربی هستند که این موضوع با موازین اسلامی و ملی ما منافات دارد.
وی افزود: زمانی که انسان بر مبنای تعاریف غربی در جامعه نهادینه می‌شود، به طور طبیعی دانشگاه نیز بر همین مبنا تعریف مورد تعریف قرار می‌گیرد‌ اما دانشگاه اسلامی موجب می‌شود که دانشجو سیر صعودی را به سوی حق تعالی طی کند.
دانشجو اظهار داشت: در دیدگاه توحیدی انسان نمی‌تواند جنایاتی مانند هیروشیما ر انجام دهد چراکه این دیدگاه علم را سلطه‌ای برای تسلط دیگران محسوب نمی‌کند، در دیدگاه توحیدی دانشمند ملکوتی تحویل جامعه می‌شود.
وی همچنین به دیدگاه‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در ارتباط با دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس فرموده حضرت امام (ره)، دانشگاه کارخانه انسان‌سازی است و انسان هم غیر از آنچه آموزه‌های دینی تعریف می‌کند، نیست، بر همین اساس تفکر دانشگاه‌های اسلامی باید به صورت زیربنایی عملی شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: چیدمان دانشگاه باید بر مبنای مفاهیم اسلامی تغییر کند، مناسبات اساتید با یکدیگر و چگونگی تدریس و متون نیز باید تغییر یابد.
وی با انتقاد از برخی اساتید و افرادی که فقط متون ترجمه شده غربی را می‌پذیرند، اضافه کرد: برخی از افراد تنها ترجمه متونی که توسط دانشمندان غربی نوشته شده است را می‌پذیرند بر همین اساس باید به سمتی حرکت کنیم که حضرت امام (ره) مسیر آن را تدوین کرده بودند.
دانشجو همچنین با تاکید بر اینکه باید مسائل تربیتی و فرهنگی نیز در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: با در نظر گرفتن مسائل تربیتی و فرهنگی می‌توان نسبت به ارتقای سطح علمی دانشگاه‌ها امیدوار بود.


 نوشته شده توسط سجاد عباسی در یکشنبه 89/8/30 و ساعت 8:6 صبح | نظرات دیگران()
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 77
بازدید دیروز: 79
مجموع بازدیدها: 392821
جستجو در صفحه

لینک دوستان
لوگوی دوستان
خبر نامه
 
وضیعت من در یاهو