سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
«بهترین های امّت من، کسانی هستند که چون گرفتار بلای الهی شوند، پاکدامنی ورزند» . [ابن عبّاس ـ به نقل از رسول خدا ـ]
 
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 29

برای اولین بار در کشور اولین خط تراموا در اصفهان از ایستگاه پاسداران در خیابان امام خمینی (ره) تا میدان جمهوری اسلامی به منظور کاهش آلودگی شهر اصفهان و ترافیک سنگین درسال آینده راه اندازی می شود و بنا بر طرح جامع حمل ونقل مقررشده این سیستم حمل ونقل ریلی بعد از گذشت از خیابان های فروغی ،ابن سینا و میدان احمد آباد تا میدان آزادی ادامه یابد.

 

اولین خط تراموا از ایستگاه پاسداران تا میدان جمهوری اسلامی در سال آینده راه اندازی می شود
چرخ های تراموا بر روی ریل های اصفهان 90

برای اولین بار در کشور اولین خط تراموا در اصفهان از ایستگاه پاسداران در خیابان امام خمینی (ره) تا میدان جمهوری اسلامی به منظور کاهش آلودگی شهر اصفهان و ترافیک سنگین درسال آینده راه اندازی می شود و بنا بر طرح جامع حمل ونقل مقررشده این سیستم حمل ونقل ریلی بعد از گذشت از خیابان های فروغی ،ابن سینا و میدان احمد آباد تا میدان آزادی ادامه یابد.

ترامواها  نه تنها بازگشت موفقیت آمیزی به خیابانهای شهرها  داشته اند بلکه این موفقیت و پیشروی را در حوزه های جدید دیگر ادامه می دهند، و این نکته دیگر بخشی از دانش عمومی ما محسوب می شود . مزایای متعدد ترامواها، دلیل گسترش روز افزون آنها در شهرهاست . در عصری که حمل و نقل از شکل انفرادی در حال تغییر به حمل و نقل عمومی است  ، ضرورت کارآمدی  در مقوله ظرفیت (با میانگینی معادل 800 نفر در یک ساعت در یک جهت )بیش از هر زمان دیگر احساس می شود .ظاهر دیدنی ترامواها در شهر ، حاکی از جایگاه اجتماعی و مشتری پسندانه آن می باشد. استفاده از انرژی الکتریکی نکته مثبتی برای تراموا به حساب می آید ،علی الخصوص در محدوده هایی که توسعه در آنها اجتناب ناپذیر است .وقتیکه استفاده از فضا فاکتور مهمی محسوب می شود تراموا نوک پیکان حرکت به سمت بهینه سازی استفاده از فضاهای سطح شهرها هستند .همچنین  در شهرها ، مـا می دانیم که" بدون تراموا، دسترسی به مرکز شهر امکان پذیر نیست". 
تراموا منافات با احداث خط مترو ندارد
رییس کمیسیون حمل ونقل و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان  با بیان اینکه هدف از اجرای طرح تراموا حرکت در راستای کمک به حمل و نقل عمومی است اجرای آن را در منافات با احداث خط مترو نیست گفت: این طرح از جمله طرح‌های تکمیل کننده ترافیکی است که به صورت ترکیبی همراه با طرح‌های دیگر در جهت رفع مشکلات ترافیکی شهر اصفهان به اجرا در آمده است.
ابوالفضل قربانی  با بیان اینکه بهره‌برداری از خط مترو اصفهان به دلیل مشکل در کمبود اعتبار و خرید واگن‌های مورد نیاز هنوز امکان‌پذیر نیست افزود: به علت اینکه روند اجرای این طرح با سرعت انجام نشده، استفاده از سامانه مکمل ریلی به عنوان حد میانی شبکه مترو و اتوبوسرانی مدنظر قرار گرفته است.
تراموا تا میدان شهدای اصفهان می آید
شهردار اصفهان در این باره گفت:تراموا از ایستگاه  پاسداران تا میدان شهدای اصفهان با ظرفیت جا به جایی 10 هزار نفر در ساعت راه‌اندازی می‌شود.
دکتر سید‌مرتضی سقائیان‌نژاد اظهار داشت: به منظور کاهش آلودگی شهر اصفهان و ترافیک سنگین در این شهر، راه‌اندازی در زیر پل روگذر امام خمینی (ره) از ایستگاه پاسداران تا میدان جمهوری اسلامی و از این میدان بعد از عبور از خیابان فروغی تا شهدا به تصویب شورای عالی ترافیک رسیده است.
وی با بیان اینکه این طرح با رعایت تمام امور زیست محیطی و اصول ایمنی و استانداردهای فنی و با لحاظ تمام امور رفاهی برای مسافران این وسیله حمل و نقل عمومی صورت خواهد گرفت، بیان داشت: میزان استفاده شهروندان از 10 هزار نفر در ساعت است.
شهردار اصفهان وی  یاد آور شد: شهرداری اصفهان تراموا را  به منظور کاهش بار ترافیکی درون شهری و تسهیل در رفت و آمد، به خصوص در محور فروغی  راه اندازی خواهد کرد همچنین دسترسی آسان به ایستگاههای  شمال-جنوب  مترو از اهداف اجرای این طرح می باشد.
اولین خط مترو به طول 7 کلیومتر راه اندازی می شود
معاون عمرانی شهرداری اصفهان با بیان این مطلب که اولین خط تراموا از ایستگاه پاسداران تا میدان جمهوری به طول 7 کلیومتر احداث خواهد شد اظهارداشت:این پروژه به صورت مشارکتی فی مابین بنیاد تعاون ناجا و شهرداری اصفهان در قالب تهاتر  اجرایی خواهد شدهمچنین مطالعات و مذاکرات این طرح انجام شده و مصوبات آن نیز اخذ گردیده است.
دکتر علیرضا قاری قرآن اذعان داشت: با توجه به این که 70 درصد تجهیزات  تراموا از طریق وارادات تامین می شود  پیش بینی می گردد اولین خط تراموای اصفهان درطی  مدت یک سال و نیم به بهره برداری برسد.
وی با اشاره به این که هنوز قرارداد اجرای طرح تراموا منعقد نشده اما منابع مالی لازم تامین گردیده است تصریح کرد:میزان اعتبار دقیق اختصاص یافته برای این طرح به دلیل این که به صورت مشارکت اجرایی می شود مشخص نیست
وی اظهار امید واری کرد: تا پایان سال جاری عملیات اجرایی احداث اولین خط تراموا شروع شود این در حالی است که اولین خط تراموا از زیرپایه های پل امام خمینی (ره) می گذرد واین محور با توجه به پیش بینی های صورت گرفته در احداث این محور  نیاز به هیچ فعالیت عمرانی  ندارد.
 امکان سنجی 5 خط تراموا
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان از بررسی و امکان سنجی 5 خط شبکه ریلی سبک (تراموا) در این شهر برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: با توجه به اینکه سیستم اتوبوسرانی برای جابجایی انبوه مسافر در شهرها پاسخگو نیست به همین علت باید به سمت گسترش سیستم های دیگر حرکت کنیم.
  وی با بیان این که استفاده از سیستم مکمل ریلی سبک (تراموا) را به عنوان حد میانی شبکه مترو و اتوبوسرانی پیش بینی شده است اذعان داشت: بخشی از کریدور حمل و نقل عمومی به این منظور اختصاص داده شده است.


مهندس مصطفی نوریان  با بیان اینکه بحث توسعه شبکه ریلی سبک تراموا در قالب 5 کریدور در سطح شهر اصفهان امکان سنجی و بررسی شده است گفت: نتایج ترافیک این موضوع استخراج شده و این سیستم در تعامل ارتباط با شبکه های مترو و اتوبوسرانی بخصوص دو خط شمالی و جنوبی و شرقی و غربی قطار شهری خواهد بود.
 وی اضافه کرد: بر اساس طرح جامع حمل ونقل مقررشده این سیستم حمل ونقل ریلی بعد از گذشت از خیابان های  فروغی ،ابن سینا  ومیدان احمد آباد تا میدان آزادی ادامه یابد.
گفتنی است؛تراموا قطار خیابانی است که ریل‌گذاری آن روی سطح خیابان‌های شهر انجام می‌شود و در محدوده داخل شهرها به جابجایی حجم زیاد مسافر می‌پردازد. ضمن این که برای مسیرهای نزدیک، صندلی کم با فضای ایستادن بیشتر و به عکس برای مسیرهای طولانی‌تر صندلی بیشتر با فضای کمتر برای ایستادن پیش‌بینی شده است همچنین امکانات تراموا راحتی و سرعت بیشتری را نسبت به اتوبوس فراهم می‌کند آن هم در صورتی که هنگام حرکت با ترافیک جاری در خیابان‌ها تداخل نداشته باشد. براساس مطالعات انجام شده تراموا بعد از راه‌اندازی قادر به جابجایی روزانه 40هزار نفر در اصفهان خواهد بود.

 


 نوشته شده توسط سجاد عباسی در یکشنبه 89/9/7 و ساعت 7:29 صبح | نظرات دیگران()
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 17
بازدید دیروز: 28
مجموع بازدیدها: 393555
جستجو در صفحه

لینک دوستان
لوگوی دوستان
خبر نامه
 
وضیعت من در یاهو