سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
دانش نگاه داشته شده، مانند چراغ سرپوشیده است . [امام صادق علیه السلام]
 
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 15

اصفهان امروز به دلیل آلودگی شدید هوا تعطیل شد و اگرچه دانش آموزان و کارمندان ، لبخندی از این تعطیلی بر لب زدند؛ اما خیلی ها از خساراتی که از آلودگی هوا بر ایشان تحمیل می شود، نگران شدند. 

 

تعطیلاتی اشباع از منوکسید کربن

اصفهان امروز به دلیل آلودگی شدید هوا تعطیل شد و اگرچه دانش آموزان و کارمندان ، لبخندی از این تعطیلی بر لب زدند؛ اما خیلی ها از خساراتی که از آلودگی هوا بر ایشان تحمیل می شود، نگران شدند. 

 آلودگی هوای اصفهان  به یکی از نمادهای این شهر در سال های اخیر تبدیل شده و با وجود هشدارها واعلام تدابیر لازم در این خصوص ، اما دستگاه های مسوول و اجرایی، تنها تعطیل کردن شهر را برای کنترل آلودگی استفاده می کنند.

این درحالی است که به گفته رییس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان ، برنامه و راهکارهای مختلفی برای کنترل و کاهش آلودگی هوای شهر درحال بررسی است که مهمترین آن اعمال محدودیت های ترافیکی به اجبار می باشد.
ابوالفضل قربانی می افزاید:در حال حاضر اصفهان دارای دومنبع آلاینده خودروها و کارخانجات صنعتی ومعادن شن وآهک است لذا لازم است شهروندان را در استفاده از حمل ونقل تشویق کرد در غیر این صورت مدیریت شهری محدودیت های ترافیکی الزامی می کند.
این درحالی است که کارخانجات صنعتی می بایست فیلترهای جهت کاهش آلاینده ها استفاده نمایند.
وی، به برگزاری جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر نیز اشاره کرده و تصریح می کند: این موضوع به طور جدی در دستورکار مدیران استان وشهر می باشد  وادامه خواهد یافت.
قربانی با اشاره به تکرار سناریو آلودگی هوا در سال های اخیر، تاکید می کند: واقعیت آن است که تعطیلی اصفهان  راهکار کاهش آلودگی هوا نیست و باید به حل ریشه ای عامل های آن پرداخت.
خسارت آلودگی هوا بر شهروندان، روزی 22 میلیون دلار
خسارات آلودگی هوا بر کسی پوشیده نیست و از نظر مالی، جانی، روحی و عاطفی بر شهروندان، تاثیرات بسیاری مخربی دارد.
بر اساس مستندات بانک جهانی خسارات وارده به شهروندان بر اثر آلودگی هوا روزانه حدود 22 میلیون دلارمی باشد 
رییس ستاد معاینه فنی خودروها  شهر اصفهان نیز می گوید: متاسفانه هیچ مرجعی در ایران نتوانسته در زمینه خسارت آلودگی هوا به صورت جامع  تحقیقی انجام دهد و به نظر می رسد این میزان خسارت حداقل برآورد خسارات آلودگی هوا باشد.‏
دکتر جمشید جمشیدیان  با بیان این که آلودگی هوا  خسارت جانی  و جبران ناپذیری را باعث می شود، می افزاید: این درحالی است که قربانیان آلودگی هوا دراصفهان بسیار قابل توجه می باشد بنابراین لازم است مدیران برنامه ریزی با همکاری مردم جهت کاهش آلودگی هوا اقدامات ویژه ای را انجام دهند.
وی  در عین حال می گوید: در زمینه آسیب ها و خسارات جانی و مالی در مورد آلودگی هوا با فقر شدید اطلاعات مواجه هستیم و آمار مکتوبی وجود ندارد؛ اما آنچه مشخص است این که ترکیب آلودگی هوا با سموم مشخص و نامشخص منجر به تحریک بسیاری از بیماران به خصوص سرطان  و تخریب شدید بافت های بدن می شود.‏
تعطیلی هایی که اقتصاد ملی را ضربه می زند
وی با اشاره به خساراتی که اقتصاد ملی از تعطیلی های ناخواسته اصفهان می بیند، می گوید: این راهکار قانونی است که از سوی مسوولان برای حفظ جان مردم در نظر گرفته می شود اما  به نظر می رسد سفرهای خریددر این روزها  افزایش می یابد وهیچ تاثیری برروی کاهش آلاینده ها ی ناشی از تردد خودروها ندارد لذا لازم است مردم در این زمینه همکاری داشته باشند تا آلودگی هوا به حداقل برسد.
وی، تصریح می کند: آلودگی هوا معضلی شناخته شده و به نظر می رسد عملی شدن راهکارهای موجود، کمک به حذف تعطیلی ها به دلیل آلودگی هوا کند.
کارشناسان اقتصادی تعیین میزان ضرر و زیان ناشی از تعطیلی اجباری اصفهان  را امری دشوار می دانند؛ چرا که در این زمینه آمار مستند و شفافی وجود ندارد، اما بر مبنای یکی از تخمین ها، این هزینه را می توان دست کم 100 میلیارد تومان برآورد کرد.
به گفته کارشناسان، تولید ناخالص داخلی ایران بین 150 تا 200 میلیارد دلار برآورد شده و در تعطیلات اجباری دو بخش مهم اقتصادی کشور، نفت و کشاورزی، آسیبی نمی بینند؛ اما قطعاً بخش های صنعت، خدمات و تجارت به صورت مستقیم متحمل خسارت می شوند و این بخشها مجموعا 60تا 70 درصد از کل اقتصاد ایران را دربر می گیرند.
البته اگر بهره وری کار بالا بوده و تعطیلی نیز گسترده باشد، می توان با تقسیم تولید ناخالص داخلی به کل روزهای سال، میزان خسارت ناشی از هر روز تعطیلی اجباری را تخمین زد.
رییس ستاد معاینه فنی خودروها شهر اصفهان اضافه می کند:تحقیقات آلودگی هوا می بایست از تمام جهات اقتصادی و اجتماعی صورت گیرد،تا تاثیرات این معضل  بر روی سرمایه های انسانی بررسی گردد.
 آلودگی هوا موجب شده اصفهان  دومین شهر آلوده کشور شناخته شود تحقیقات به عمل آمده گویای آن است که اصفهان  از لحاظ جغرافیایی و اقلیمی به دلیل مجاورت با کویر مکان مناسبی برای یک شهر گسترده و بزرگ نبوده است.
علاوه بر این، عامل مهمی که در پراکندگی آلاینده های هوا بسیار موثر است، مساله وارونگی دما است که براساس آمار تقریباً دو سوم از روزهای سال وارونگی دما اتفاق می افتد .وارونگی دما موجب تجمع مواد آلاینده در نزدیکی سطح زمین و تشدید آلودگی هوای اصفهان  می شود.
رییس ستاد معاینه فنی خودرو شهراصفهان ادامه می دهد:حرکت بادها از سمت شرق به غرب  و اقلیم نیمه خشک همگی عواملی هستند که در میزان آلاینده ها  تاثیر می گذارند. محاسبه پراکندگی و میزان غلظت مواد آلوده در اتمسفر نه تنها بستگی به سرعت باد دارد؛ بلکه بستگی به جهت آن نیز خواهد داشت.
یکی از مشکلات مهم این است که تعطیلی ناشی از آلودگی هوا، با وجود امکان پیش بینی میزان و وضعیت هوا، از حدود 12ساعت قبل، اعلام می شود که عملا کل فعالیت های جاری را فلج کرده و زیان های متصوره را به بیشترین حد می رساند؛ زیرا این منطقی نیست که شما ناگهان امکان دسترسی مردم به پول و منافع ملی خود را از بین ببرید .
چاره چیست؟
تا صحبت از آلودگی هوا می شود نگاه همه متوجه خودروسازی می شود که بدون در نظر گرفتن ظرفیت های موجود همچنان ادامه دارد. درست است که بر اساس قوانین اقتصادی عرضه و تقاضا به دلیل وجود تقاضا باید تولید و عرضه ادامه داشته باشد؛ اما متولیان بهتراست برای متعادل کردن طرفین این قانون که عرضه کنندگان یا تولید کنندگان و متقاضی یا مصرف کننده هستند، اقداماتی را انجام دهند و یا به طور عام در بین این دو قشر فرهنگ سازی صورت گیرد.
ترویج و اگاهی رسانی به مردم در زمینه آثار و عواقب ناشی از آلودگی هوا و نشان دادن راه های جایگزین  استفاده از خودروی شخصی مانند استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی، دوچرخه و دوری  از سفرهای درون شهری غیر ضروری و استفاده از امکانات الکترونیکی بانکی و حتی دیگر امور اداری و کنترل و معاینه فنی خودرو می تواند از این دست باشد که متقابلاً سیاست گذاری های متولیان را در زمینه گسترش حمل و نقل عمومی و دیگرامکانات را می طلبد.
از دیگر سوی محدودیت های استانداردی برای تولیدکنندگان خودرو برای بهبود محصولات خود از نظر تولید آلاینده ها نیز از سیاست های طرف دیگر این ترازوی عرضه و تقاضا است.
البته اقدامات قابل تقدیری در این زمینه مانند از رده خارج کردن مینی بوس ها، اتومبیل ها و موتورسیکلت های فرسوده و موتورهای سیکلت چهار زمانه که چندین برابر یک خودروی فرسوده آلودگی تولید می کنند نیز انجام پذیرفته است.
اما همه مشکلات به آلاینده های متحرک یا خودروها محدود نمی شود. آلاینده های ثابت مثل صنایع بزرگ، کارخانه های پتروشیمی و پالایشگاه ها هم سهم بسزایی در به وجود آمدن این مشکل دارند. با پایش مداوم آلاینده ها که اخیراً نیز از شرایط لازم برای تاسیس هر واحد تولیدی صنعتی است می توان میزان تولید آلودگی در این سطح را کاهش داد.
از طرفی ایجاد بوستان ها و فضای سبز بیشتر، توسعه فرهنگ ورزش در بین عموم و توسعه محیط زیست شهری از دیگر اموری است که جای اقدام بیشتری دارد.
اما مردم نیز که در خط مقدم این جبهه قرار دارند نقش به سزایی در زمینه کاهش اثرات آلودگی ایفا می کنند. اول از همه باید خاطر نشان ساخت این که ما محیط زیست را از گذشتگان به ارث برده ایم و امانتی است که از آیندگان در دست ما است؛ یک شعار نیست واقعیتی است که چون تولد کودک حقیقت دارد اولین هدیه ای که به او دهیم. مکان زندگی و هوای سالمی است که در آن صورت او می تواند در مراحل مختلف زندگی بدون مشکلاتی که در این نوشتار آمد به فعالیت خود ادامه دهد.

 


 نوشته شده توسط سجاد عباسی در سه شنبه 89/9/9 و ساعت 2:4 عصر | نظرات دیگران()
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 47
مجموع بازدیدها: 392955
جستجو در صفحه

لینک دوستان
لوگوی دوستان
خبر نامه
 
وضیعت من در یاهو