سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
داناترین مردم کسی است که شکّ یقینش را زایل نکند . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 15

اعتراضات و گلایه های مردم، نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت تا بار دیگر بر کارنامه اقدامات انجام شده و کارهای انجام نشده در زمینه رفع عوامل آلایندگی محیط زیست مروری داشته باشند. 

 

هوای اصفهان همچنان روبه بحران

اعتراضات و گلایه های مردم، نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت تا بار دیگر بر کارنامه اقدامات انجام شده و کارهای انجام نشده در زمینه رفع عوامل آلایندگی محیط زیست مروری داشته باشند. 

در روزهای اخیر با اوج گرفتن آلودگی هوای اصفهان و دیگر کلانشهرهای کشور، بازار بحث و گفتگو درباره این معضل در مجلس شورای اسلامی رونق گرفت.

نتیجه ی این بررسی ها، بی توجهی به تعهداتی بود که باید پیش از تکرار قابل پیش بینی وارونگی هوا انجام می شد. نواقص قانونی در کشور ما باعث شده که امروز تنها بخشی از مسئولیت آلودگی هوا برعهده شهرداری ها باشد.
در صورتی که طبق تاکید اصل 44 قانون اساسی می بایست اداره تمام امور شهری و تصدی گری ها به شهرداری ها واگذار می شد، اما هم اکنون بخشی از وظایف اصلی به عهده ی این نهادهای مردمی است.
لذا تنها می توان در همین اندازه از شهرداری ها توقع داشت. به طور مثال گفته می شود علت اصلی آلودگی هوای اصفهان ، ناتوانی ناوگان حمل و نقل عمومی و تردد میلیون ها خودرو در سطح شهر است.
چنانچه موضوع به همین سادگی باشد، طبق اظهارات نمایندگان مهم ترین دلیلی که مانع توسعه حمل و نقل عمومی در سطح شهر اصفهان بوده، عدم تحقق تعهدات دولت است.
ناگفته نماند، دولت بخشی از تعهدات خود را که فراتر از دولت های قبلی بوده، محقق کرده اما باز هم این مقدار با سرعت شهرداری اصفهان در توسعه وراه اندازی قطار شهری، توسعه ناوگان اتوبوسرانی و حتی تاکسیرانی نبوده است.
رییس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی دراین باره هشدار می دهد:« شهرداری ها پیش از این نیز خواستار 5 میلیارد دلار برای حل مشکل ترافیک و آلودگی هوای  بود، اما بخش ناچیزی از این اعتبار محقق شد و ما نیز باید به همان اندازه متوقع باشیم.»
محمد حسین مقیمی همچنین در خصوص قانون تخصیص تسهیلات ارزی تاکید می کند:« تسهیلات 2 میلیارد دلاری به همین خاطر از سوی مجلس تصویب و ابلاغ شد، اما هنوز خبری از تحقق این قانون به گوش نمی رسد.»
اعضای کمیسیون اقتصادی هم که بیشتر از حساب و کتاب سر در می آورند، بارها وزیر اقتصاد و مسئولان اجرای این قانون را خواسته و در مورد اجرای آن پرس و جو کرده اند.
این در حالیست که همه بر این اعتقادیم که آلودگی هوا در اصفهان و کلانشهرها به سلامت مردم آسیب جدی می رساند و یکی از سریعترین راهها برای کاهش این معضل، توسعه حمل و نقل سالم است. » البته نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پرونده جدیدی را در این بحث باز می کند که تاثیری کمتر از ترافیک در افزایش آلاینده های زیست محیطی ندارد:« بخش قابل توجهی از آلودگی هوا مربوط به غیر استاندارد بودن خودروها می شود.» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس این بحث را این چنین ادامه می دهد:« نباید نقش صنعت خودروسازی را در آلودگی هوا نادیده بگیریم. خودروهای تولید داخل نواقصی از جمله مصرف سوخت بالا و آلایندگی زیاد دارند.
شاید برای آنها هزینه های ناشی از نقص فنی خودروهای مهم نباشد، اما این موضوع روزانه هزینه های زیادی را برای ما به بار می آورد.» سید رضا اکرمی عضومجلس شورای اسلامی در مجلس آلودگی هوا را موجب افزایش اعتراضات مردم دانسته و می گوید:« اگر قانون 2 میلیارد دلاری مترو سر موعد اجرا می شد، تا کنون بخش زیادی از مشکلات حل می شد. این قانون در سال 88 تصویب شد، اما هم اکنون که به ماههای پایانی سال می رسیم، هنوز شاهد اجرای آن نیستیم.»
وی  نیز راهکارهایی را برای کنترل آلودگی هوای  عنوان می کند:« مردم می توانند برای تردد از راههای اطراف تاستفاده کنند که می تواند تاحدودی در کاهش ترافیک مناسب باشد و خروج پادگانها و مراکز آموزش نظامی و بالا بردن سطح دانشگاههای شهرستانها که مانع سفر های دانشجویان به تهران می شود از دیگر روش های کاهش آلودگی و ترافیک است.» و اما کمیسیون انرژی ها از غیراستاندارد بودن سوخت های تولید داخل می گویند.
سید عماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، سوخت های غیراستاندارد را عاملی بر تشدید آلودگی هوا می داند و می گوید:« تمام عوامل آلودگی هوا باید مورد بررسی قرار گیرد.
یکی از این عوامل سوخت های آلاینده هستند. این در حالیست که در طرح اصلاح الگوی مصرف انرژی الگو هایی را تعریف کرده ایم که برای کاهش آلودگی موثر است. همچنین در ماده 173 برنامه پنجم راهکارهایی برای کاهش آلودگی اندیشیده شد و دولت با یک برنامه ریزی دقیق و منسجم می تواند آلودگی هوا را کاهش دهد. » رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در نهایت از تولید بی رویه خودرو انتقاد کرده و می گوید:« تولید خودرو در شهر ها بسیار زیاد است و باید راهکاری برای مقابله با این امر اجرا شود. به طور مثال باید خریدار هر خودرو پارکینگ شخصی داشته باشد، در غیر اینصورت قانونی وضع شود که خودرو شماره گذاری نشود.» انتقادات و پیشنهادات و راهکارهایی که نمایندگان در این خصوص ارائه می کنند فراوان بود، اما هوای اصفهان وکلان شهرها  هنوز هم آلوده است

ایمنا


 نوشته شده توسط سجاد عباسی در یکشنبه 89/9/21 و ساعت 1:3 عصر | نظرات دیگران()
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 21
بازدید دیروز: 47
مجموع بازدیدها: 392968
جستجو در صفحه

لینک دوستان
لوگوی دوستان
خبر نامه
 
وضیعت من در یاهو