سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
دل ها بر دوستی آن که به آنها نیکی کند و دشمنی آن که بدان ها بدی کند، سرشته شده است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
امروز: دوشنبه 103 اردیبهشت 17

خبرگزاری اصفهان نیوز: پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی در حالی میزبان شاعران ایران و جهان شد که این شاعران جهان با شعر‌های خود سرود مهربانی را بر فراز زاینده‌رود همیشه خروشان طنین‌انداز کردند.

آیین شعر‌خوانی شاعران ایران و جهان در اصفهان؛
سرود مهربانی بر فراز زاینده‌رود طنین‌انداز شد

خبرگزاری اصفهان نیوز: پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی در حالی میزبان شاعران ایران و جهان شد که این شاعران جهان با شعر‌های خود سرود مهربانی را بر فراز زاینده‌رود همیشه خروشان طنین‌انداز کردند.

به گزارش خبرگزاری اصفهان نیوز، علیرضا ذاکر اصفهانی یکشنبه شب در آیین شعر‌خوانی شاعران ایران و جهان در سالن آمفی تئاتر مجموعه فرهنگی استاد فرشچیان اصفهان که با حضور جمعی از شاعران ایرانی و خارجی، مسئولان استان برگزار شد، تصریح کرد: اینک اصفهان افتخار آن را دارد که میزبان شاعران و ادیبان و فرهیختگانی باشد که میراث‌دار این بزرگانند، شاعران ایران و جهان در اصفهان گرد هم آمده‌اند تا سرود محبت و مهربانی بر فراز زاینده‌رود همیشه خروشان طنین‌انداز شود تا ارزش‌های والای انسانی شکل بگیرد.

* اصفهان امروز ریشه در فرهنگ عمیق و دیرپای این شهر دارد
وی از اصفهان به عنوان میراث‌دار علم و کانون فرهنگ و هنر یاد کرد و اظهار داشت: آن چه امروز در ساحت آثار باستانی و میراث فرهنگی و شعر و ادبیات میراث‌دار آن هستیم، ریشه در فرهنگ عمیق و دیرپا و در تاریخ گذشته اصفهان دارد.
ذاکر اصفهانی فضای فکری و اندیشه‌ای امروز اصفهان را ریشه‌دار در اندیشه گذشته این شهر دانست و افزود: فرهنگ عمیق و دیر پای اصفهان که در طول چند هزار سال در سینه مردمان شهر انباشته شده است و در طول دوران‌های مختلف این شهر کانون علم و فرهنگ و هنر ایران زمین بوده است.

*20 دقیقه تاخیر در آغاز آیین شعر‌خوانی شاعران جهان
این همایش با تاخیر 20 دقیقه‌ای آغاز شد، پس از قرائت آیاتی چند از کلام الهه مجید توسط قاری اصفهانی و پخش سرود جمهوری اسلامی خسرو احتشام شاعر اصفهانی دو غزل در وصف شیراز، سعدی و حافظ خواند.

* گارت از اصفهان گفت و احتشامی از شیراز
خسرو احتشامی شاعر اصفهانی نخستین فردی بود که در این آیین به شعر‌خوانی پرداخت که شعر وی در وصف شیراز بود.
لئونارد گارت شاعر، داستان‌نویس و روزنامه‌نگار اروگوئه‌ای نیز غزلی در وصف اصفهان سرود و در ادامه این آیین اسد چودری از بنگلادش، خالد بن محمد النجار از تونس، میخاییل سیلنیکف از روسیه، الفتاح حمد تو علی مصطفی از سودان، مطاری عبدالهادی از اندونزی و جیمی نو هنسون از فیلیپین اشعار خود را برای حاضران سرودند.
در ادامه این برنامه کلاهی ابری، پانته آ صفایی و ذکریا اخلاقی از دیگر شاعران داخلی هستند که به قرائت اشعار خود در این همایش پرداختند.

*خبرنگاران اصفهانی میهمان‌نوازی کردند
با وجودی که برای خبرنگاران اصفهانی کارت دعوت صادر شده بود اما برای حضور آنها در سالن آمفی تئاتر مجموعه فرهنگی استاد فرشچیان مکانی در نظر گرفته نشده بود و خبرنگاران اصفهان در سالن سینمای این مجموعه و از طریق ویدئوپرژکتور نظاره‌گر این هماش بودند.
تلاش خبرنگاران اصفهانی برای ورود به سالن اصلی بی‌نتیجه بود و مسئولان اداره ارشاد اصفهان در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس که آیا خبرنگاران تهرانی بر خبرنگاران اصفهان ارجحیت دارند به گفتن جمله اصفهانی‌ها مهمان نوازند بسنده می‌کردند.

* احتشامی: امیدوارم این همایش در سال‌های آینده برگزار شود
خسرو احتشامی شاعر اصفهانی در زمان شعر‌خوانی خود برگزاری این همایش را پس از جشنواره شعر فجر بزرگترین روی داد شعر کشور دانست و ابراز امیدواری کرد این حرکت ادامه‌دار باشد.

* شاعران با زبان مادری خود شعر خواندند
یکی از ویژگی‌های مهم برگزاری این همایش خوانده شدن شعر‌ها به زبان اصلی شاعر بود و هر یک از شاعران شعر خود را به زبان مادری می‌خواند و پس از آن مجری برنامه ترجمه فارسی شعر را برای فارسی زبانان حاضر در آیین باز خوانی می‌کرد.

*موسیقی سنتی سالن را شور انگیز کرد
اجرای قطعاتی از موسیقی سنتی توسط هنرمندان اصفهانی سبب ایجاد فضای متفاوت و شور و نشاط در سالن و در بین شاعران خارجی شد.

* اصفهان نیازمند سالن‌های استاندارد است
برگزاری همایش شاعران ایران و جهان در سالن آمفی تئاتر مجموعه فرهنگی استاد فرشچیان اصفهان و استقبال بی‌نظیر مردم اصفهان از این همایش نشان داد که اصفهان هنوز از سالن استانداردی برای برگزاری این همایش‌ها برخوردار نیست و مسئولان باید برای این موضوع تلاش کنند.
گفتنی است ظرفیت سالن آمفی تئاتر مجموعه استاد فرشچیان کمتر از 600 نفر است و ظرفیت سالن سینمای این مجموعه نیز به همین میزان است و در زمان برگزاری این همایش ظرفیت هر دو سالن تکمیل شده بود.

 

منبع:فارس
 نوشته شده توسط سجاد عباسی در دوشنبه 89/1/30 و ساعت 7:43 عصر | نظرات دیگران()
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 30
مجموع بازدیدها: 393040
جستجو در صفحه

لینک دوستان
لوگوی دوستان
خبر نامه
 
وضیعت من در یاهو